AAC-OWA KOMUNIKACJA TO REWELACJA!

Podsumowanie działań:
Drugi rok innowacji pedagogicznej za nami. Uczniowie Szkoły Podstawowej jak i Przysposabiającej do Pracy mieli możliwość rozwijania umiejętności posługiwania się tabletem z programem Mówik podczas tematycznych lekcji. Opracowano i wdrożono Indywidualne Tygodniowe Kalendarze w ramach innowacji. Spotykano się z rodzicami i opiekunami w celu wdrożenia do korzystania z pomocy edukacyjnej jakim jest Indywidualny Kalendarz. Wykonano tematyczne lapbooki “Tu o mnie”.
Efektywność:
Uczniowie zwiększali swoją samodzielność i sprawczość podczas codziennych aktywności w szkole, w domu, na ulicy i miejscach użyteczności publicznej. Z wykorzystaniem indywidualnego kalendarza uczniowie ćwiczyli dni tygodnia i pory dnia, rozwijali słownictwo bierne i czynne, swoją odpowiedzialność za powierzone im zadania. Dzięki kalendarzowi mają możliwość zauważenia jak wiele czynności potrafią sami zrobić i czerpać z tego ogromną radość. Natomiast z wykorzystaniem lapbooka uczniowie więcej potrafią powiedzieć o sobie, swoich zainteresowaniach, czasie wolnym i preferencjach.
Wnioski z ewaluacji:
Innowacja podlegała ewaluacji w formie bieżącej, prowadzonej przez cały czas jej realizacji. Dzięki tym przedsięwzięciom zauważono, że interdyscyplinarne podejście do zagadnień jest ciekawsze i przynosi lepsze efekty. Zajęcia przyniosły nam wszystkim wiele radości i dumy z efektów naszej pracy. Należy wydłużyć czas na zadania utrwalające i brać pod uwagę aktualne potrzeby szkolne a także zainteresowania uczniów w doborze tematyki. Nauczyciele poszerzyli swój warsztat pracy o AAC-owe progrmy Mówik Print i Boardmarker. Zacieśniła się relacja między nauczycielami i rodzicami Mówikowymi, ze względu na spotkania tematyczne, które wpłynęły na polepszenie funkcjonowania uczniów w domu. W przyszłym roku szkolnym działania będą kontynuowane w formie praktyki szkolnej pod tym samym tytułem.
K. Frankiewicz, M. Dziobak