METODY AKTYWIZUJĄCE
Przeznaczone dla:
- Dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim.
- Dzieci i młodzieży na II i III etapie edukacji.
Założenia metody:
- Nauczanie poprzez działanie.
- Aktywizowanie uczniów poprzez włączanie w proces uczenia i zapamiętywania, jak największej ilości zmysłów.
- Angażowanie emocji poprzez dawanie uczniom możliwości bycia częściej twórczym niż odtwórczym.
Rodzaje metod:
- Burza mózgów – zgromadzenie, w krótkim czasie, jak największej ilości pomysłów na rozwiązanie problemu.
- Mapa pojęciowa – wizualne przedstawienie problemu z wykorzystaniem schematów, rysunków, haseł, symboli…
- Projekt – wykonywanie przez uczniów zadań na ustalony temat, w dłuższym okresie czasu.
- Linia czasu – wizualne przedstawienie problemu, ukazuje następstwo czasowe w wymiarze linearnym.
- Drama – wczuwanie się w role, improwizacja angażująca ruch i gest, mowę, myśli i uczucia. Umożliwia przeżycie określonych problemów, poszukiwanie własnych rozwiązań i dokonywanie wyborów.
- Symulacje – naśladowanie rzeczywistości, ćwiczenie najbardziej efektywnych zachowań w bezpiecznych warunkach.