METODY RELAKSACYJNE
Przeznaczona dla:
- Dzieci z normą intelektualną.
- Dzieci z zaburzeniami społecznymi.
- Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi.
- Dzieci z zaburzeniami zachowania.
- Dzieci z niepełnosprawnoscią intelektualną.
- Uczniów wymagających doraźnych lub systematycznych
oddziaływań wyciszających lub relaksujących.
Założenia metody:
- Uzyskanie stanu relaksu.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalno - społecznego.
- Kształtowanie inteligencji emocjonalnej.
- Redukowanie: agresji, lęku, nieśmiałości.
- Ćwiczenie umiejętności: adaptacji do nowych sytuacji, rozróżniania dobra i zła.
Rodzaje metod:
- Masaż relaksacyjny wg Shantala – nawiązanie emocjonalnego kontaktu z dzieckiem. Dziecko podczas masażu poznaje granice swojego ciała, nabiera pewności siebie, zaufania do otoczenia i siebie.
- Bajkoterapia – kształtowanie w sposób niedyrektywny właściwych postaw, zachowań i emocji. Uczniowie uczą się odróżniać dobro od zła, że z trudności się nie rezygnuje, gdyż opłaca się poczekać na nagrodę.
- Słuchanie odpowiednio dobranej muzyki – uczniowie relaksują się przy odpowiednio dobranych dźwiękach. Muzyka dopasowana jest do każdego ucznia, ma przynosić wyciszenie, radość, spokój i odprężenie.
- Trening relaksacyjny wg Schulza – skupienie uwagi na poszczególnych częściach ciała z sugestią wyciszenia, poczucia ciężkości i ciepła. Trening pozwala na rozluźnienie mięśni, spowolnienie pracy serca, wyrównania oddechu.
- Trening relaksacyjny wg Jacobsona – oddziałuje na organizm na poziomie fizjologii podczas kontrolowania pracy mięśni (rozluźniając i napinając je). Daje to poczucie sprawstwa i relaksu całego organizmu.
- Sala Doświadczania Światła (Snoezelen) - w bezpiecznym i przyjaznym miejscu pobudzanie efektami świetlnymi, muzyką lub łagodnymi wibracjami podstawowych zmysłów. Dzięki indywidualnemu programowi możemy uzyskać stabilizację emocjonalną, poprawę samopoczucia, może to prowadzić do polepszenia komunikacji i funkcjonowania w najbliższym środowisku.